29 Temmuz 2018

Gezgin Kafalar | Stockholm

Soğuğa karşı ön yargıları yıkan şehir “Stockholm”. Yıllarca kuzey Avrupa ülkelerinden, İskandinavya’dan korktuk. Çok soğuk donarsınız dediler, çok pahalı hiç gerek yok dediler. Hep erteledik.

Gitmesek de olur dedik. Ama içimizdeki gizli metalciyi durduramadık. 🙂 Dünyanın en kuzeyi olmasa da bizim gittiğimiz dünyanın en kuzeyindeki şehri, Stockholm’a bir anda bilet aldık. Hem de Mersin’de sıcacık geziyorken karar verdik bu geziye. Bileti aldıktan sonra insanlardan tavsiyeler istedik, bir çok blog okuduk, bileti aldığımıza alacağımıza resmen pişman olduk. Sonra, ne kaybederiz ki dedik ve çıktık yola. Mutlu ve sakin insanların huzurlu şehriyle tanışmış olduk böylece. İyi ki çıkmışız yola, iyi ki gelmişiz Kuzeye.

ULAŞIM

Arlanda Havalimanı‘na indik. İstanbul Sabiha Gökçen’den Arlanda’ya yaklaşık 3 saat 15 dakika sürdü. Binlerce adanın, uçsuz bucaksız ormanların ve donmuş suların üzerinden geçerek indik Arlanda’ya. O anda buraya gelerek doğru bir şey yaptığımıza karar verdik.

Yolculuktan bir kaç gün önce https://www.flygbussarna.se/ adresinden Arlanda’dan Stockholm’a gidiş ve dönüş biletini aldık. Gidiş – dönüş kişi başı 75 TL/198 Sek-kr/20 Euro. Daha ucuzu yok. Araç 10 dakikada bir kalkıyor. Çıktı almıştık bileti. Araçta barkod okutma cihazına okutarak bindik. Havalimanın hemen dışında bekliyor zaten. Havalimanından çıkıncaya kadar bir sürü ok ile yolu göstermişler, bulmak için kimseye soru sormamıza gerek kalmadı. Flygbuss çok konforlu bir otobüs. Ücretsiz Wifi var, şifresiz. 40 dakikada Stockholm Terminaline vardı.

ŞEHİR MERKEZİ

Flygbuss’tan indiğimiz yer, yani son durak olan Stockholm Terminalinden eski şehir Gamla Stan’a yürüyerek 25 dakika gibi bir sürede ulaşmak mümkün. Yol üzerinde dikkat çeken bir çok yapı olduğu için biz yürüyerek gitmeyi tercih ettik. Aslında biz tüm şehri yürüyerek gezdik. Tavsiyemiz de yürüyerek gezmek 🙂 Sebebi ise sokakların harika olması.

Tarih Sevenler için;
Gamla Stan kesinlikle görülmesi gereken bir yer. İstanbul’un Sultanahmet semti gibi diyebiliriz. Eski ve korunmuş tüm binalar bu bölgede. Burada sokaklarda yürüyerek kaybolmaya çalıştık. Çok güzel sokaklara girdik. Gecesi ve gündüzü ayrı ayrı güzel. Biz Noel zamanı gittiğimiz için Gamla Stan’da Christmas Market vardı.

Gamla Stan’da ne yapılır?
Chokladkoppen’de (kırmızı binanın altında) sıcak çikolata içip Kanelbulle (İsveç hamur işi tatlılarından) yenir.
Tüm sokakları gezilir. Çok dar bir sokak var, onu bulmak bizim için zor oldu ama her yere girip çıkınca bulunuyor.
Sokağın adı: Mårten Trotzigs Gränd
Yine o sokaklardan birinde Järnpojke (demir adam heykeli) var. Biz ona atkı taktık 🙂
Nobel Müzesine girilir. 100kr, 10 euro.
Glögg içilir. İsveç içeceği, sıcak şarap gibi bir şey.
Julmust, alkolsüz bira gibi bir şey. Biraya alternatif olarak üretilmiş. Noel dışında bulmak çok zormuş.

Cadde gezmeyi sevenler için;
Drottninggatan İstiklal Caddesi’ne benzeyen bir cadde. 5-6 tane H&M’in yanyana olduğu 😀, kahve dükkanlarının, sevimli kafelerin ve mağazaların olduğu uzun bir cadde. Gamla Stan’dan yürüme mesafesinde.
Biblioteksgatan ise Nişantaşı gibi lüks mağaza ve restoranların bulunduğu şık bir cadde. Caddenin sonunda bir alışveriş merkezi de var.

Metro gezmeyi sevenler için;
Dünyanın en uzun Sanat Galerisi “Stockholm Metrosu”. Şaşırtıcı ama metroyu bile zevkle inşa etmişler.
M harfi ile değil, T harfi ile gösteriliyor Stockholm metrosu. Tunnel Banna’dan geliyormuş T harfi. 72 dakikalık bir bilet kredi kartı ile alınınca 36kr nakit olursa 50kr yaklaşık 5 euro.

Güzel istasyonların isimleri şöyle;

• Kungsträdgården Durağı
  • Stadion
  • T- Centralen
  • Solna Centrum
  • Rådhuset
  • Tekniska Högskolan
  • Skansen; biz tam noel zamanı gittiğimiz için müzelerin hepsi kapalıydı. Ancak, şansımıza Skansen yani açık hava müzesi açıktı ve ücretsizdi. Vakit varsa tavsiye edilir. Çok doğal bir alan.

Peppar; gördüğümüz en garip mekan. “Aşırı Noel Dekorasyonu” temalı bu bar merkezden biraz uzak. Biz yine yürüyerek gittik. Yaklaşık yarım saat sürdü. Kahve 30 kr, bira 30-100 kr arası, 50-150 kr arasında yemek fiyatları var.

Tunel Sevenler için; Brunkebergstunneln namı diğer sarı tünel (yellow tunnel) sadece yayalar için yapılmış 231 metre uzunluğunda bir tünel.

Önemli Bilgiler
  • Hemen her yerde ücretsiz wifi var. İnternetsiz kalmadık hiç
  • Musluktan su içiliyor. Su çok pahalı demişti bize herkes. 500 ml su 15 kr yaklaşık 1,5 euro.
  • Wayne’s Coffee İsveç markası. Kahveleri çok guzel ve 30kr civarında.
  • Vejetaryen – vegan yemek bulmak çok kolay. Herkes ne olduğunu biliyor. Hiç zorlanmadık.
  • Gamla Stan’a da yakın olmak üzere civarda bir sürü market var. Bim gibi. ucuz ve her şey bulunuyor.
  • En az Amsterdam kadar farklılıklara ve Eşcinsellere saygılı bir ülke.
  • Köpeklerle metroya rahatça biniyorlar, AVMlere, restoran ve kafelere giriyorlar.